Track Wars #1 -Coldplay «Birds»

dgsdfsgΕίναι το πιο πρόσφατο παιχνίδι μας. Αυτός, ακούει μουσική online και ό,τι πετύχει και του κάνει κουκου για οποιοδήποτε λόγο, το ρίχνει στην ψηφιακή μας αρένα για κρίση και απόδοση ελαττωματικής δικαιοσύνης. Hey καλλιτέχνη, εσύ το ζήτησες όταν εξέθεσες τον εαυτό σου εκεί έξω, σωστά; Πρώτο θύμα του Track Wars, οι λατρεμένοι Coldplay….

 

 

 

Exhibit A

 

Αυτός, είναι κάπου εδώ:

Ας αφήσουμε γενικά τα συγκροτήματα κι ας πιάσουμε ένα τραγούδι.  Και μάλιστα τραγούδι το οποίο δεν παίχτηκε ακόμα από το πρόσφατο άλμπουμ των Coldplay.  Των ποιών;  Ναι ξέρω, ξενέρωτοι, ξεγάνωτοι, μοδάτοι και γενικά ξεαπόλα. 2-3 κομμάτια τους κατάφεραν να γίνουν ποπ ύμνοι στην εποχή τους και μάλλον θα ακούγονται ευχάριστα και σε δέκα χρόνια, αλλά γενικά είναι σα βόλτα στα συγκρουόμενα:  πάντα θα ήθελες να πηγαίνουν πιο γρήγορα, να είναι λίγο πιο άγρια, να φοβηθείς λίγο παραπάνω, να μην είναι τόσο ελεγχόμενα στρωτά τα πράγματα.  Όταν έβαλα να ακούσω το άλμπουμ όμως αυτό με έπιασε.  Με τη μία.

Απλά σε πλημμυρίζει με ενέργεια.  Θες να σφουγγαρίσεις όλο το σπίτι και από την φόρα θα κάνεις μάλλον και τον διάδρομο της πολυκατοικίας.  Αν δεν προσέξεις θα έχεις φτάσει να τρίβεις τα πλακάκια στην είσοδο στον δρόμο με τα ακουστικά στα αυτιά να σιγοτραγουδάς.  Ή να φωνάζεις σα χαζός στο αυτοκίνητο, παίζοντας ντραμς στο τιμόνι κι ας σε κοιτάνε όλοι στο φανάρι σαν να είσαι τρελός.

Μη γράφω γενικότητες, το έχω μετρήσει επιστημονικά.  Αν πας για τρέξιμο με αυτό το κομμάτι πας 27.4% πιο γρήγορα.  ΟΚ, μετά πέφτεις νεκρός και δεν κάνεις τους υπόλοιπους γύρους που είχες προγραμματίσει.   Αλλά το χάρηκες.

Ούτε ο ρυθμός είναι πρωτότυπος, ούτε τα ακόρντα, ούτε ο τρόπος που ξεσπαθώνει στο ρεφραίν.  Απλά είναι όλο σωστά στημένο και δουλεύει.  Ταξιδιάρικο κομμάτι.  Δεν έχω δει το βίντεο κλιπ αλλά φαντάζομαι ότι ακόμα κι αν βάλουνε έναν χοντρό να κλαίει πάνω από μια χαλασμένη ζαμπονοτυρόπιτα θα συγκινηθώ.   Τώρα που το σκέφτομαι πρέπει να το βάλω μουσικό χαλί σε κάνα μοντάζ μου.

Τεχνικά μιλώντας δεν είναι κάτι έξυπνο.  Μένει σταθερό το ριφ, αλλάζουν από πίσω τα power chords.  Κάτι τέτοια έκλεβαν παλιά οι Πυξ Λαξ και το έπαιζαν κι αυτοί ροκάδες.  Κιθαροήχοι αναμενόμενοι, πάντα έκλεβε από τον Edge των U2 αυτός, δηλαδή σαν να λέμε αντέγραφα από τον Τοτό στο σχολείο.   Μηδέν και έλα με τον κηδεμόνα σου αύριο, φτου, ο κηδεμόνας σου τέτοια ξενέρωτα ακούει αυτός και σε συγχώρεσε.  

Να είμαι σαφής:  αυτό το τραγούδι είναι από τα λίγα που ακούγονται σε έναν γενικά μετριότατο δίσκο.  Οι Coldplay ήταν πάντα σαν κάτι πολιτικά κόμματα τα οποία προσπαθούν να είναι Κεντρώα.  Ξενερώνουν ότι κάνουν και δεν πάνε ούτε από τη μία ούτε από την άλλη.  Ενίοτε όμως, όπως στο “Birds” είναι ευχάριστοι και αν δεν το πολυσκεφτείς θα περάσεις καλά για τέσσερα λεπτά.  Μην το πολυσκεφτείς.  Πέτα σαν πουλί πάνω από τον ωκεανό στο ηλιοβασίλεμα, ξυστά στο νερό και δίπλα στα δελφίνια.  Όχι, όχι, κάτσε, αυτό είναι άλλο τραγούδι των Coldplay δεν είναι;


Εγώ πάλι, είμαι μάλλον κάπου αλλού…

a33281_s400Το θεωρώ σχεδόν ένδειξη αγένειας. Να παρασέρνεις κάποιον καλό άνθρωπο σε ένα ματς με αντικείμενο κάποιο τραγούδι των Coldplay. Οι οποίοι έχουν κερδίσει τη θέση τους ως οι Nickelback της δίαιτας, μετά από συντονισμένες προσπάθειες ετών.

“Birds” λεει εδώ και μέσα από τον τελευταίο δίσκο τους, ετούτο έχε την ταυτότητα του feelgood κομματιού, με αέρα και μπρίο. Για τα δικά τους δεδομένα, bear with me. Είναι ευχάριστο με τον τρόπο του και ενδεχομένως να περνάνε τα 4 λεπτά της διάρκειας του χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Εκτός αν ψάχνεις να βρεις στην τέχνη σου συνέπεια, συναίσθημα, προσωπική επένδυση και γνήσιο ταλέντο.

Μπορώ να πω ότι στη διάρκεια της καριέρας τους, έχω ευχαριστηθεί 2-3 τραγούδια. Τα οποία είχαν τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται παραπάνω, όμως αναπόφευκτα πνίγονται στον ωκεανό της υπόλοιπης μετριότητας και είμαι βέβαιος δεν είναι μόνο δική μου ιδεοληψία αυτή.

Πάρε αυτό το κομμάτι. Το μεγαλύτερο προσόν του, είναι πως “κυλάει ευχάριστα και έχει κεφάτο ρυθμό”. Κάτι που θα μπορούσες να πεις και για πρωινή εκπομπή της τηλεόρασης, για ένα σπιτικό ζελέ φράουλας ή για ένα μάθημα χειροτεχνίας στο ΚΑΠΗ της γειτονιάς.

Να μην είμαστε αυστηροί και να το πάμε μουσικολογικά; Έστω. Δε μπορώ να καταλάβω πως το να πλησιάσεις την αντίστοιχη, νεότερη τσιχλόφουσκα των Maroon 5 είναι κάποιο επίτευγμα. Προσωπικά δε μου αρκεί μία (1) συμπαθής ιδέα γύρω από την οποία παλεύει να χτιστεί ένα τραγούδι. Θέλω περισσότερα, θέλω να νιώθω ότι σε αυτά τα 4 λεπτά ο καλλιτέχνης έβγαλε ό,τι είχε και δεν είχε από μέσα του και υποσυνείδητα αυτό θα αιχμαλωτίσει την προσοχή μου.

Δεν αρνούμαι ότι κατά καιρούς αντίστοιχα “εύκολα” κομμάτια έχουν κερδίσει τη συμπάθεια μου, τι είμαι εγώ, κανας μονόχνωτος μεταλλάς που πάει στα πάρτι και κάθεται μουτρωμένος στη γωνία;

Αλλά βρε γιαβρί μου, άκουσα το τραγούδι, ξεκίνησα να γράφω αυτές τις γραμμές, έχουν περάσει 5 λεπτά από τότε και είμαι σχεδόν σίγουρος ότι δεν το θυμάμαι καθόλου.

Αν δούλευαν τη μουσική τους, όσο γυμνάζεται ο Χαλκίδης ακούγοντάς τη, όλα θα ήταν διαφορετικά…

3 thoughts on “Track Wars #1 -Coldplay «Birds»

  1. Δηλαδή για να καταλάβω, πρέπει σε ΚΑΘΕ κομμάτι μουσικής ο καλιτέχνης να έχει χύσει αίμα, σπέρμα, δάκρυα και ίδρωτα; Κάθε σου στιγμή σου εσένα είναι τόσο επική; Δεν οδηγάς αφηρημένος και απλά ακούς ένα τραγούδι, πχ το «Birds» των Coldplay λέμε τώρα για παράδειγμα και σου φτιάχνει το κέφι έτσι αόριστα και χωρίς να έχεις βρει το νόημα της ζωής σε ένα τραγούδι.

    • Φυσικα και έχω χαλαρές στιγμες ανευ νοήματος, αλλα πρώτον εγω δεν ειμαι καλλιτεχνης και δεύτερον αυτές οι στιγμές δεν αποτελούν το σημαδι μου στον κοσμο. Όταν γράφω πχ, σπάνια θα κωλοβαρεσω χωρίς νοημα. Επισης αμφιβάλλω οτι ο κρις μαρτιν έχει αναλάβει το σάουντρακ των προσωπικών και αδιάφορων στιγμών μου και δουλεύει σε αυτή την κατεύθυνση. Τσιχλοφουσκες φτιάχνει, επειδή τσιχλοφουσκας ειναι #ω_τι_του_πε

  2. Παράθεμα: Κάντε δισκοκριτική, όχι πόλεμο – Αλεξ αρτησια

Σχολιάστε

