Μαιευτήριο Comedy Club: Το μέρος όπου γεννιούνται τα αστεία

14914564_1204468309596692_646256376_nΔεν έχω καμία διάθεση να μιλήσω για εναλλακτικούς τρόπους διασκέδασης, για αστικό περιβάλλον, για «τι μπορείς να κάνεις απόψε στην πόλη». Το stand up comedy έχει υπόσταση, ιστορία και φλεγόμενο παρόν∙ δεν είναι δεύτερη επιλογή για τίποτα.

Ο Τζουζέπε Βιέρι, που μαζί με τον Στέλιο Ανατολίτη και τον Βασίλη Κατέρη είναι οι άνθρωποι πίσω από το διάσημο comedy club της πόλης, μας μίλησε για αυτόν τον υπέροχο κόσμο.


Εγώ έτυχε να ακούσω για το Μαιευτήριο από κάποιους φίλους που είχαν πάει. Ξέρω κόσμο που το έμαθε από τα social media. Εσύ πώς θα το σύστηνες σε κάποιον που δεν έχει ιδέα ότι υπάρχει;
Το Μαιευτήριο είναι το μοναδικό comedy club της Θεσσαλονίκης. Είναι το μέρος που θα βρεις τις ιδανικές συνθήκες για να παρακολουθήσεις παραστάσεις stand-up comedy, εφάμιλλες με αυτές που επικρατούν στα comedy clubs του εξωτερικού. Δεν είναι θέατρο, δεν είναι club. Είναι το μέρος όπου γεννιούνται τα αστεία.

Το Μαιευτήριο είναι για εσάς ένα επαγγελματικό εγχείρημα; Αφήνοντας την τέχνη και την κωμωδία στην άκρη, πώς θα περιέγραφες το επιχειρηματικό μοντέλο του να λειτουργείς ένα comedy club στην Ελλάδα το 2016;
Κολυμπάμε σε αγεωγράφητα ύδατα. Ο Βασίλης Κατέρης, ο Στέλιος Ανατολίτης αλλά και όλη η στανταπική σκηνή της πόλης είναι η ψυχή των παραστάσεων. Δεν είμαστε επαγγελματίες μαγαζάτορες. Απλώς οι άνθρωποι του Μαιευτηρίου μας έδωσαν την ευκαιρία να οργανώσουμε τις παραστάσεις μας στον χώρο τους. Ακολούθησαν τις συμβουλές μας για τη διαρρύθμιση του χώρου και είναι δίπλα μας σε ό,τι προτείνουμε. Η δική μας δουλειά είναι να ανεβαίνουμε στη σκηνή και να κάνουμε τον κόσμο να γελάει. Επομένως, μην περιμένεις να μιλήσω για επιχειρηματικά μοντέλα. Σίγουρα, όμως, για να λειτουργεί ένα comedy club θα πρέπει οι άνθρωποι που το τρέχουν να έχουν γνώση του stand-up comedy όχι μόνο ως είδους διασκέδασης αλλά και ως τρόπου ζωής. Στην Ελλάδα υπάρχουν αυτή τη στιγμή περισσότεροι από 50 ενεργοί κωμικοί και ένα κοινό που μεγαλώνει διαρκώς. Σε λίγα χρόνια, τα comedy clubs θα ξεφυτρώσουν παντού στη χώρα. Είμαστε ακόμα στην αρχή.

Προέρχομαι από τον κόσμο της μουσικής. Έχω μια στήλη στο Artcore και το επάγγελμά μου την τελευταία 10ετία είναι να πουλάω δίσκους. Στον κύκλο μου, η συζήτηση για το αν η μουσική είναι (ή θα έπρεπε να είναι) δωρεάν, το πόσο (και αν) θα έπρεπε να πληρώνει κάποιος για μια underground συναυλία, αποτελεί καθημερινότητα. Στον δικό σας κόσμο υπάρχει τέτοιο θέμα; Σου έχουν κάνει παράπονα για τις τιμές των παραστάσεων; Είναι το κοινό πρόθυμο να πληρώσει για να δει μια παράσταση stand up;
Και στις δύο περιπτώσεις μιλάμε για το αποτέλεσμα της δημιουργικότητας ενός καλλιτέχνη. Ένα cd μουσικής δεν πουλάει τόσο εύκολα πια, αλλά έχουν βρεθεί ψηφιακοί τρόποι για να αποκτήσεις τη μουσική μιας μπάντας ή ενός μουσικού, πληρώνοντας κάποιο αντίτιμο. Στην Ελλάδα υπάρχουν δυο-τρία μόνο καταγεγραμμένα stand-up comedy specials, τα οποία παράγονται μετά από πολλές συνεχόμενες παραστάσεις του show. Συμβαίνει δηλαδή το αντίθετο με ό,τι συμβαίνει στη μουσική. Εκεί, βγαίνει ο δίσκος και μετά περιοδεύει ο μουσικός. Για εμάς, πρέπει πρώτα η παράσταση να κάνει τον κύκλο της και, όταν φτάσει στην πιο ώριμη και άρτια μορφή της, καταγράφεται. Ο χαρακτηρισμός underground γιατί πρέπει να σημαίνει κάτι ευτελές; Νομίζω ότι σιγά σιγά ο κόσμος θα προτιμάει να ανακαλύπτει μόνος του τι του αρέσει και θα βρει μεγαλύτερη ικανοποίηση στο να στηρίζει προσπάθειες άγνωστων και ανερχόμενων καλλιτεχνών αντί να περιμένει τι θα του προτείνουν περιοδικά, τηλεόραση και ίντερνετ. Αυτή είναι η φιλοσοφία στις παραστάσεις του Μαιευτηρίου. Να κάνουμε το κοινό να νιώθει κομμάτι αυτής της δημιουργικότητας και όχι απλώς παρατηρητής.

Έχεις παρατηρήσει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στο κοινό της Θεσσαλονίκης σε σχέση με άλλα; Έχει τελικά το χιούμορ γεωγραφικά κριτήρια;
Έχει την ευκολία του να μαντρώνεις το κοινό και το γούστο του σε γεωγραφικά καλούπια, αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχουν τεράστιες διαφορές. Έχει να κάνει με το πόσο το κοινό αυτοπροσδιορίζεται ως «σαλονικιώτικο» και με το πόσο το προσεγγίζεις έτσι.

Στο Μαιευτήριο, οι μισές βραδιές είναι Open Mic (δηλαδή φερέλπιδες νέοι παίρνουν ένα 5λεπτο πάνω στη σκηνή) και οι άλλες μισές φιλοξενούν πιο έμπειρους κωμικούς. Έχεις εντοπίσει διαφορές στη σύνθεση και στη συμπεριφορά του κοινού μεταξύ των δύο περιπτώσεων;
Οι βραδιές ανοιχτού μικροφώνου στο Μαιευτήριο έχουν μια άγρια ομορφιά, καθώς εμφανίζονται κωμικοί που δοκιμάζουν φρέσκα κείμενά τους για πρώτη φορά ή άτομα που για πρώτη φορά ανεβαίνουν στη σκηνή. Ο κόσμος διαισθάνεται την αγωνία, το άγχος του πρωτοεμφανιζόμενου και τον αγκαλιάζει με μεγάλη θέρμη. Οι βραδιές αυτές καταλήγουν να έχουν απίστευτη ενέργεια και διάδραση με το κοινό. Στις πιο επαγγελματικές παραστάσεις, τα κείμενα είναι δοκιμασμένα. Οι πιο έμπειροι κωμικοί προσφέρουν στο κοινό το αποτέλεσμα της δουλειάς τους, που απαιτεί πολύ χρόνο και έκθεση στο κοινό. Στα openkwmic, όπως τα λέμε εμείς, το κοινό είναι συνήθως νεανικό, όμως αυτό δεν αποτελεί κανόνα.

Κάνεις και εσύ stand up sets. Από ποιά στάδια δημιουργικότητας πρέπει να περάσει κάποιος για να καταλήξει πάνω σε εκείνη τη σκηνή, σε εκείνο το μικρόφωνο;
Κάθε κωμικός κουβαλάει πάνω στη σκηνή τη δική του ματιά στον κόσμο. Χρειάζονται πολλά χρόνια ενασχόλησης για να σμιλέψεις αυτήν την οπτική, αλλά και να τιθασεύσεις τα εργαλεία της stand-up κωμωδίας. Απαιτεί πολλή παρατήρηση, συγγραφή αστείων, πρόβες, δοκιμές σε ανοιχτά μικρόφωνα, παρακολούθηση σεμιναρίων θεάτρου ή αυτοσχεδιαστικού θεάτρου που βοηθούν πολύ. Κυρίως επιμονή και υπομονή.

εικόνα άρθρου (article's image)

Τζουζέπε Βιέρι

 

Έχεις ξεχωρίσει την καλύτερη και αντίστοιχα τη χειρότερη στιγμή στην μέχρι τώρα πορεία του Μαιευτηρίου;
Φέτος ξεκινήσαμε την τρίτη σεζόν. Για μένα, η καλύτερη στιγμή αυτά τα δύο χρόνια ήταν η παράσταση work in progress της Κατερίνας Βρανά «About Sex».
Η ελληνίδα κωμικός, που κάνει διεθνή καριέρα, επέλεξε το Μαιευτήριο για να παρουσιάσει το κείμενο που είχε στα σκαριά, προτού το ανεβάσει επίσημα στην Αθήνα και σε μεγάλα φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Η χειρότερη στιγμή ήταν όταν τέλειωσε αυτή η παράσταση.

εικόνα άρθρου (article's image)

Κατερίνα Βρανά

 

Υπάρχει κάποιος κρυφός σου πόθος, κάποιος κωμικός που θα ήθελες να εμφανιστεί στη σκηνή σας, αλλά δεν έχει συμβεί ακόμα;
Ναι. Ο κωμικός που θα τολμήσει να ανεβεί για πρώτη φορά στη σκηνή. Λατρεύω τις στιγμές που μπορώ να πω μετά από χρόνια ότι ο τάδε κωμικός ξεκίνησε από το Μαιευτήριο.

Είσαι ο άνθρωπος (φωστήρας θα έλεγαν κάποιοι) πίσω από τη σελίδα «Σαν Σήμερα», που ομορφαίνει το facebook timeline όλων μας. Αν –σε μια κρίση ταυτότητας– έφτιαχνες ένα τέτοιο ποστ για τον εαυτό σου, πώς θα ήταν αυτό;
Θα περίμενα να περάσει ένας χρόνος και θα έγραφα: σαν σήμερα το 2016, ο Τζουζέπε Βιέρι χαρακτηρίστηκε ως φωστήρας. Και θα έβαζα εικόνα παικτών του Φωστήρα να φεύγουν απογοητευμένοι από κάποιο ξερό ποδοσφαιρικό γήπεδο.

Φωτογραφίες: Άρης Ακριτίδης, Κώστας Κουτάνης
Πληροφορίες/κρατήσεις θέσεων/επικοινωνία: http://www.maieftiriocomedy.gr
Youtube

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s